Forstoppelse

30367319_l

Behandling af Forstoppelse (hård mave)

Det er en ubehagelig oplevelse at have en forstoppelse i maven. Dertil hører det, at hård mave kan give hovedpine, dårlig ånde og give influenza symptomer.

En meget stor del af vores patienter henvender sig på grund af forstoppelse. Hård mave kan føles meget ubehageligt og give anledning til en række yderligere ubehag. Derfor er træg fordøjelse, mavesmerter, oppustet mave, hovedpine, influenza symptomer og dårlig ånde i flere tilfælde en del af problemet.

Heldigvis er det normalt både enkelt og hurtigt at behandle forstoppelse – og det sker i forlængelse af en behandling, der ikke gør brug af afhængigheds skabende afføringsmidler.

Når vi behandler for hård mave gør vi meget ud af at sætte os ind i vores patienternes individuelle situation. Det er din garanti for, at vores behandling rammer plet og er effektiv. Derudover gør vi altid lidt ekstra for vores kunder, og giver rådgivning i, hvordan man bevarer en sund mave i hverdagen. Det er nemlig den bedste forudsætning for at undgå en ny forstoppelse.

Herunder kan du læse mere om hvad der typisk giver forstoppelse, samt hvordan det typisk føles.

Hvad er årsagen til hård mave?

Når tyktarmen bevægelser hæmmes, resulterer det i hård mave. Funktionen i din tyktarm hæmmes når du ikke er opmærksom på at spise en fiberholdig kost, drikker for lidt væske (vand) eller dyrker for lidt motion.

Generelt er en sund og varieret kost, en god væskebalance og regelmæssig motion godt for hele kroppen og herunder også mavens funktion, men andre ting kan forudsagde forstoppelse. Eksempelvis kan det at holde sig, selvom man føler træng til at besøge toilettet, også være skyld i problemet.

Hvordan føles en forstoppelse?

Typisk er det en ubehagelig fornemmelse, der kan gå hen og blive decideret smertefuld, som man også kender det fra irriteret tyktarm. Det kan endda virke forstyrrende for ens daglige liv, når man er nødt til at tage hensyn til en besværlig mave i sine sociale interaktioner og i løbet af dagen på jobbet.

Typiske symptomer på forstoppelse er hård afføring, hvor det føles som om der er en blokering i vejen. Derudover kan tidligere nævnte symptomer (træg fordøjelse, mavesmerter, hovedpine, kortere influenzalignende symptomer og dårlig ånde) opstå.

Har du mistanke om forstoppelse eller hård mave? Kontakt Colonklinikken og få hurtig hjælp og rådgivning.