Irriteret tyktarm

22813969_m

Irriteret tyktarm

Har du mavesmerter, vekslende afføringsmønster, forstoppelse, diarré, oppustet mave, blødning fra endetarmen eller slim i afføring og smertefuld luftdannelse? Så har du måske en irriteret tyktarm.

Flere og flere mennesker døjer med Irriteret tyktarm, og får at vide, at der ikke findes behandlingsmetoder, som kan afhjælpe problemet. Men irriteret tyktarm er ikke en entydig diagnose – så hvorfor acceptere at døje med smerterne og ubehaget?

Hos Colonklinikken mener vi ikke, du skal finde dig i smerte og ubehag, når du lige så godt kan få behandling for irriteret tyktarm. Selve årsagen til problemet kan nemlig findes i mange ting. Måske er der visse produkter som smertestillende medicin, penicillin og antibiotika eller visse fødevarer, du ikke kan tåle. Måske har du været igennem en periode med stress og bekymringer? Eller måske døjer du med en skjult forstoppelse eller ophobning af gammelt afføring. Alt sammen kan spille ind på tyktarmens funktion og irritere tarmens slimhinde.

Heldigvis er der gode udsigter til behandling af irriteret tyktarm. Det er nemlig vores erfaring, at du kan blive symptomfri med colonhydroterapi (tarmskylning). En sådan tarmskylning vil lindre irritationen og fjerne den gamle afføring, der ofte er skyld i forstyrrelser i tarmsystemet og giver følger som mavesmerter, vekslende afføringsmønster, smertefuld luftdannelse og evt. blødning fra endetarmen.

Kontakt Colonklinikken for at høre mere om colonhydroterapi (tarmskylning) og dens positive effekt som irriteret tyktarms behandling.

Læs mere om irritabel tyktarm og typiske årsager til problemet herunder.

Hvorfor rammes jeg af irritabel tyktarm?

De typiske forklaringer på irriteret tyktarm kan tilskrives moderne vestlige livsvaner. For lidt motion, usund kost bestående af fedtholdig, sukkerfyldte produkter og mangel på fibre har negativ indflydelse på tyktarmen, men andre (psykiske) livsstilsfænomener som stress, angst, bekymringer og svingende humør spiller også ind. Derudover kan problemet i nogle tilfælde tilskrives genetiske betingelser, følgevirkning fra en tarminfektion eller ændringer i tarmbevægelsens mønstrer eller følsomhed.

Hvordan føles det?

Typiske kendetegn er en oppustet mave – desværre i mange tilfælde med tilhørende smerter. Andre kendte tegn er:

• Vekslende afføring med kraftig lugt
  • Hyppige toiletbesøg om morgenen
  • Korte episoder med influenza fornemmelser

Kan du nikke genkende ovenstående, så tøv ikke med at kontakte os. Vi står klar til at hjælpe dig.